neděle 26. března 2017

Ostrov Cat Ba a návrat do Hanoje

Po týdnu učení jsme zase vyrazily na cestu. Vracíme se zpět do Hanoje, z kama nám jede vlak do jižnější části Vietnamu. Bereme to ještě oklikou, zastavíme se na ostrově Cat Ba, který chceme objet na motorce a navštívit tamní národní park. Z Hai Phongu jsme vyrazily lodí už ráno, abychom toho co nejvíce stihly. Cesta rychle utekla, do hodinky jsme byly na místě. Hodily jsme batohy do hotelu a za 5 dolarů si půjčily motorku na celý den. V hotelu jsme dostaly mapku s místy, která stojí za to vidět a vyrazily.

Nejdříve jsme potřebovaly benzín. Místo, kde ho můžeme sehnat sice na mapě zakreslené bylo, ale jaksi jsme to netrefily. Určitě špatná mapa:). Nicméně zastavily jsme u cedule s nápisem Gasoline stojící u cesty, kterou jsme právě projížděly. Přiběhla paní, vzala PET lahev plnou nějaké zajímavě zbarvené tekutiny a začala nám ji lít do motorky. Motorka se pak v pořádku rozjela, takže je zřejmě na místní zajímavé palivo zvyklá. Mezitím, co jsme tankovaly, přišel se na nás podívat vietnamský děda. Viděl, že má Janča v ruce dioptrické brýle a hned si je od ní půjčoval a zkoušel. Jak mu to slušelo, můžete vidět na fotce.

Vietnamský děda a Jančiny brýle

Vyrazily jsme nejprve do nejvzdálenější bodu na naší mapě, do národního parku Cat Ba. Projely jsme městem, kde to bylo trošku náročnější, protože Vietnamci opravdu nedodržují pravidla silničního provozu. Kdoví, jestli vlastně vůbec nějaká mají. Nicméně tuhle část jsme bravurně zvládly, nikoho jsme nesrazily, nikdo nesrazil nás a už nás čekaly téměř prázdné silnice. S větrem ve vlasech jsme jely jak o závod. Samozřejmě bezpečně :). Ani jsme se nenadály a 15 km bylo za námi. Motorku jsme zaparkovaly pěkně do řady a zaplatily vstupné za zhruba 2 hodinový výšlap. Šly jsme samy, bez průvodce, v celém parku téměř ani noha. Jednou za čas jsme potkaly nějakého turistu. Bylo to velmi klidné místo, moc se nám líbilo na chvíli zmizet mimo civilizaci. Cesta k vrcholu byla místy příkrá a skalnatá, dala nám pěkně do těla. Vietnamské počasí nám stále nepřálo a to už jsme tu 14 dní. Viděly jsme sluneční paprsky snad jen dvakrát a to na pár minut. Jinak je zataženo nebo prší. Pořád je tu ale příjemných dvacet stupňů, což bylo na výšlap ideální. Jediné, co byla trošku škoda, byla mlha. Na živo jsme ještě sem tam něco viděly, ale z vrcholové fotky není poznat nic, jen my dvě. Pro představu ji taky přidáváme do fotogalerie.

Cesta k vrcholu

Blondies a mlha

Spokojeně zadýchané jsme se vracely dolů pěšinou a uviděly jsme nalevo od nás klece. Byly v nich opice. Ty jsme musely vidět, takže jsme se přiblížily. Janča se chtěla s opicí vyfotit, natáhla jejím směrem ruku, ve které držela stéblo trávy a pózovala. Najednou opice po Janči chňapla! Naštěstí se jí nic nestalo, jedna návštěva vietnamské nemocnice nám stačila.

Další naše zastávka byla v Hospital Cave. Jeskyně za dob války sloužila jako nemocnice a my měly možnost nahlédnout do útrob úkrytu. Jeskyně měla 3 patra a 17 místností, nechyběl zde ani kino sál. Hezká zajímavost.

Jeskyně

V Motýlím údolí jsme překvapivě potkaly motýla jen jednoho. Bláhově jsme jich očekávaly více. Byla to vyloženě horolezecká oblast, takže jsme přišly ke skále, viděly jednoho horolezce, dvě dívky, které se na něj koukaly, potkaly jsme jednu krávu (zvíře), která nás nechtěla pustit projít cestičkou a pak vyrazily na motorce zase dál. Cesta k údolí byla kopcovitá, tak jsme jen doufaly, že to zpátky vyjedeme. Naše motorka nebyla výkonnostně dělaná na takové strmé kopce. Pořádně jsme to rozjely a nakonec i největší kopec překonaly, sic jsme jely v posledních metrech skoro krokem.

Objely jsme také několik nádherných pláží, ale nedalo se koupat. Dva odvážlivce jsme sice ve vodě viděly, ale ... my si počkáme ještě pár dní na krásné bílé pláže na jihu Vietnamu. Poslední zastávkou byla vyhlídková observatoř. Mimo krásný výhled na zátoky ostrova nás čekala také trocha historie. Za války zde odpalovaly protiválečné střely a tak jsme měly možnost vidět, jak to tu v té době asi vypadalo.

Přemýšlely jsme, jestli se máme chlubit našim řidičským uměním. Obě jsme samozřejmě vynikající řidičky, ale někdy se i mistr tesař utne. Ve zkratce: Janči se podařilo motorku shodit na bok, když ji vyparkovávala. Zuzka zase narazila při parkování do betonového sloupku. Naštěstí mírné odřeniny na motorce nešly příliš vidět a tak předávka majiteli proběhla bez komplikací. O pár dní později se nám dokonce podařilo vybourat, ale o tom až v dalším článku. Na motorku jsme ale nezanevřely a jezdíme
dál!:)

Ráno jsme posnídaly banánové palačinky a před námi byl výšlap na vyhlídku. Zdolaly jsme spousty schodů a naskytl se nám krásný výhled na město a záliv. Měly jsme to se vším všudy, po cestě jsme potkaly Jančiny oblíbené kozy. Jak jste už někteří z vás četly na našich FB stránkách Blondies on the road, Zuzka si to vyšlápla dvakrát, protože nahoře zapomněla svetr. Na chvíli jí problesklo hlavou, že by ho tam prostě nechala. Ale pak to rychle zavrhla a proběhla se pro něj.

Autobus do Hanoje, z kama nám jede noční vlak na jih, nás měl vyzvednout v poledne. Lehce před jednou hodinou se objevilo před hotelem auto, které prý přijelo pro nás. Nic jsme nenamítaly, byly jsme rády, že pro nás vůbec něco přijelo. Nejspíš nás převeze k autobusu. Asi po půl hodině, kdy jsme objely půlku ostrovu, jsme autem dojely k přístavu, kde bylo zaparkováno několik autobusů. Autobusy byly ale prázdné a v přístavu ani noha. Nakráčel k nám přístavník a jako by se nechumelilo nám oznámil, že naše loď už bohužel odjela. Další jede až v 17:00. Z našich výrazů pochopil, že se nám to víc než nelíbí. Posadil nás tedy urychleně znovu do auta a i s ním jsme pokračovali dál v cestě. Po chvíli jsme dorazili do druhého přístavu a čekaly jsme, co se bude dít. Měly jsme koupené lístky, které zahrnovaly autobus na ostrově, loď na pevninu a poté opět autobus až do Hanoje. S těmito lístky se těžko dostaneme do jiné lodi a pak do jiného autobusu než máme. Ale když se chce, všechno jde. Vietnamec z přístavu nám vše zařídil a za dvacet minut jsme už seděly v malé speed boat s pasažéry z jiné společnosti, ke kterým jsme se připojily.

Přijely jsme do Hanoje po 5. hodině večer a vyrazily k našemu hostelu, který byl naštěstí hned ve vedlejší ulici. Tentokrát jsme měly trošku problém s ubytováním, sháněly jsme ho jen den předem a za přijatelné peníze bylo už málo co v nabídce. Proto jsme byly zvědavé, co z našeho pokoje s oddělenou koupelnou vyleze. A byl to opravdu nejmenší pokojíček, co jsme zatím kdy viděly. Postel byla přes celou místnost, od postele ke stěně a dveřím bylo maximálně dvacet centimetrů. Záchod a sprchy byly společné pro celé patro. Na jednu noc to ale není žádný problém, nějak jsme se tam s našimi krosnami vecpaly. Vzhledem k prostorám našeho pokojíčku jsme se rozhodly strávit večer brouzdáním po Hanoji. Daly jsme si pořádnou večeři a jako zákusek jsme měly džus se zmrzlinou.

Džus se zmrzlinou
Ještě nám zbývalo koupit lístek na zítřejší dlouhou cestu vlakem a tak jsme vyrazily k vlakovému nádraží. Po cestě jsme se snažily vybrat z x bankomatů, ale několik z nich nám vyplivlo jen lísteček s nějakými částkami a jeden dokonce nevyplivl ani ten lísteček. O pár dní později jsme zjistily, že se nám strhly z účtu peníze, které jsme ale nevybraly! Tuto situaci řešíme přes reklamační oddělení banky, ale úspěšnost je malá, spíš nepočítáme s tím, že bychom peníze ještě někdy viděly. Ale třeba budeme mít štěstí.

Než jsme přišly na vlakové nádraží, měly jsme zjištěné, jaké možnosti náš vlak bude mít. Mohly jsme si zvolit hard seat, což jsou místa k sezení anebo soft seat, což je postel. Čekala nás cesta 14 hodin přes noc, takže jsme určitě chtěly postel. S paní pokladní moc řeč nebyla, něco nacvakala do počítače, obsloužila jiné zákazníky stojící za námi, vyřídila pár telefonátů a pak odběhla. Už jsme si myslely, že na nás zapomněla a tak jsme šly k druhé paní pokladní, v čemž pokladní číslo jedna přilétla s nějakými lístky pro nás. Moc chytré jsme z toho nebyly, ale na lístku bylo napsáno soft seat, tím pádem jsme měly jistotu, že budeme mít postel.

Náš noční vlak do města Hue nám odjížděl až další den o půl 8 večer, a tak jsme měly celý den na Hanoj. Počasí se konečně umoudřilo a my mohly dohnat, co jsme na začátku našeho vietnamského dobrodružství nestihly. Nejdříve jsme vyrazily na poštu rozeslat pár pohledů (snad těm pár vyvoleným přijdou pohledy dřív, než se vrátíme v srpnu domů:)) a s krátkou zastávkou v Ženském muzeu jsme už stály před věznicí Lao Cao, kde byli vězněni političtí vězni. Byla to jedna z nejtvrdších věznic, vězni měly permanentně připoutané nohy okovy.
Fotky z Ženského muzea

Věznice
 Ještě nám zbývala čas a tak jsme se rozhodly se trošku zkrášlit před tou velkou cestou, co nás čekala. Zuzka si zašla na pedikúru a Janča si mezitím skočila do kadeřnictví udělat masáž hlavy a umýt vlasy. Jak se nám vlakem cestovalo se dozvíte v příštím článku.